For the English version, please, scroll down

BERLINO – Il 9 agosto 2023, sul palco del HAU1, il nuovo direttore del Festival Ricardo Carmona ha dato il via alla 35esima edizione del Tanz im August.

Dopo il suo discorso sui muri da abbattere, sull’ ambiente e sulla sostenibilità ha introdotto il primo ospite Festival, Marco da Silva.

Il coreografo brasiliano, pur non essendo presente in teatro, ha presentato per la prima volta in Germania: Carcaça.

Lo spettacolo, sin dall’inizio, è un’esplosione di energia. I danzatori in scena sii esibiscono per circa un’ora e mezza in diversi stili di danza passando da ritmi tribali a urban dance, da danze folcloristiche a voguing. Ci sono momenti interessanti, come quando a più riprese i performer si muovono sul palco saltando da un piede all’altro creando disegni nello spazio e interagendo tra loro, momenti di mero intrattenimento, come quando si esibiscono in dei soli dando prova del loro talento e momenti ‘politici’, come quando intonano una canzone sul ruolo delle donne nel lavoro o quando scrivono ‘Alle Mauern Fallen’ sul fondale bianco.

Proprio per questa molteplicità di messaggi e di intenzioni, il pezzo risulta privo di una direzione chiara e, anche a causa dell’eccessiva lunghezza, perde di efficacia.

Molto suggestiva la scena finale, una sorta di sintesi della prima parte dello spettacolo. Molto belle le luci e la musica che accompagna e sostiene il pezzo.

Tanz Im August kicks off

BERLIN – On August 9th 2023, on the stage of HAU1, the new Festival Director Ricardo Carmona kicked off the 35th edition of Tanz im August.

After his speech on the walls to be torn down (that must fall), on the environment and sustainability, he introduced the first Festival guest, Marco da Silva.

The Brazilian choreographer, although not present in the theatre, presented for the first time in Germany: Carcaça.

The show, from the beginning, is an explosion of energy. The dancers on stage perform for almost one hours and half in different dance styles ranging from tribal rhythms to urban dance, from folk dances to voguing. There are interesting moments, such as when the performers move on stage several times, jumping from one foot to the other, drawing the space and interacting with each other, moments of mere entertainment, such as when some of them perform solos, demonstrating their talent and also ‘political’ moments, such as when they sing a song about the role of women in workplace or when they write ‘Alle Mauern Fallen’ on the white background.

Precisely because of this multiplicity of messages and intentions, the piece lacks a clear direction and, also due to its excessive length, loses its effectiveness.

The final scene is very suggestive, a sort of synthesis of the first part of the show. The lights and the music that accompanies and supports the piece are very beautiful.

Iscriviti alla Newsletter